måndag 10 februari 2014

Fatta eld och Revolt av Suzanne Collins



 Visar bild.JPG

Den andra och tredje boken i serien om Katniss Everdeen, hungerspelen och kampen mot regimen! 
Läs inte detta inlägg om du inte sett den första filmen eller inte läst den första boken och inte vill veta hur det går! Läs inte heller om du inte vill ha en aning om vad som händer i trean. 

Suzanne Collins. Jag vill tacka dig, jag vill prisa dig. För att du har gjort något nyttigt av ditt liv. För denna bokserie är de bästa böckerna jag har läst någonsin.
     Jag läste hungerspelen på sommaren 2013 efter att ha sett filmen. Då var jag helt överlycklig över att den var så bra efter att har läst den. Men jag visste inte att det skulle bli ännu bättre. :)
    Tvåan läste jag efter att ha sett den andra filmen. Den andra filmen var ännu bättre än den första, men det var inte filmen det här handlar om. Boken överträffade helt klart filmen.  
    Katniss Everdeen har överlevt hungerspelen! Men en kort tid efter att hon har åkt hem så är hon och Peeta, som också vann hungerspelen, tvungna att åka på en traditionell "vinnar-resa" då de ska visa upp sig i varje distrikt och hålla ett tal. Men folket blir mer och mer agressiva i varje distrikt. Katniss har blivit deras symbol för uppror, deras härmskrika. President Snow är inte nöjd. Han vill att Katniss och Peeta ska göra allt de kan för att få folket övertygade om att det inte var uppror som gjorde att de båda vann hungerspelen, utan att det var kärlek. Men trots bröllop och hemliga småbarn är inte Snow nöjd. Och vid de 75:e hungerspelen händer något speciellt. Hungerspelens deltagare ska endast bestå av tidiga vinnare.
      I Revolt har Katniss förts med en svävare till distrikt tretton. Här är det strikta scheman och maten delas ut i jämna portioner med exakt uträknade energivärden. Folket väntar på att upproret ska börja på riktigt. Men Katniss är inte säker på att hon verkligen vill vara deras härmskrika. Dessutom är hon rädd för hurdan tortyr Peeta utsätts för i huvudstaden för att berätta något han inte vet. Ska folket i distrikt 13 kunna få alla distrikt på sin sida och störta regimen? 
     I Revolt finns många sorgliga delar, men också några fina :) Och jag offrade några tårar i slutet, det kan jag erkänna. 

Till er som inte läst Hungerspelen: Kom igen, ta er lite tid och läs alla tre, det bästa kommer i slutet!